عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

خادمین خداوند

امروز روز جهانی‌ کارگر است که این روز را به تمامی‌ کارگران زحمت کش این مرز بوم تبریک عرض می‌کنم ، امروز در مورد کاهنان و وظایف آنها در مصر باستان برای شما مطلبی آماده کردیم که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد ، دوستان میتوانند نظرات خود را در این مورد و نوشته‌های پیشین در قسمت نظرات مطرح کنند .
meraj marjani
معراج مرجانی
marjani.meraj@gmail.com





خادمین خداوند



 بعضی از اشراف مثل کاهنان به فرعون خدمت می کردند و عنوان " مستخدم خداوند " یا خادم خداوند را داشتند . انها علاوه بر اداره معابد شهر مناصبی دولتی مثل معمار و منجم نیز داشتند . در ابتدا ، معابد بزرگ در ممفیس مانند معبد پتاح _ خدای شهر که پس از پایتخت شدن ممفیس در سلطنت قدیم خدای همگان شد _ تعداد کمی کارکنان دائمی و تعدادی کارکنان موقتی داشتند .


 کارکنان دائمی شامل یک کاهن بزرگ و چند کاهن دیگر بود . برای تمامی کسانی که در معابد انجام وظیفه می کردند ، پاکیزگی مذهبی لازم بود . بر اساس گفته هردوت " کاهنان در حین انجام وظایفشان یک روز در میان تمام بدنشان را می تراشیدند تا در برابر هر پلیدی احتیاط کنند . کاهنان معابد آیین مذهبی مهم را به نیابت از فرعون که در واقع تنها کسی بود که می توانست مستقیما با خدایان در ارتباط باشد برقرار کند ، انجام می دادند . این آئین شامل شستن مجسمه پتاح ، تعویض لباسهایش و آوردن غذا برای او بود . آدلف ارمن ، مصر شناس ، می گوید : کسی که احترام الهی به او گذاشته می شد _ چه آمون بود یا ایزیس ، پتاح یا فرعون متوفی _ همیشه سرخاب تازه بر گونه اش مالیده می شد و لباس های جدید بر مجسمه اش پوشانده می شد و محراب مقدس که مجسمه در ان نگه داشته می شد همیشه پاکیزه و پر عطر بود . بیش تر غذاهایی که به عنوان هدیه برای خداوند برده می شد ، از زمین هایی که فرعون به معبد داده بود ، به دست می آمد ، معبد بدین ترتیب می توانست پتاح را ستایش کند .
 


پتاح

علاوه بر محصولاتی که از این زمین به پتاح می رسید ، فرعون نیز قسمتی از درآمد ، غلات ، شراب ، عسل ، را که از مالیات ها و زمین های سلطنتی اش جمع آوری شده بود تقدیم می کرد . برای احترام به پتاح ، کاهنان به طور دوره ای جشن های مذهبی ، به خصوص جشن هایی برای وقایع مهم موجود در افسانه های الهی ، تدارک می دیدند . کاهنان زن در رقص و نواختن الات موسیقی شرکت می کردند . نانوایان ، شراب سازان ، قصابان و آشپزانی که برای معبد کار می کردند صبح و شب برای تهیه غذا زحمت می کشیدند و هنرمندان و صنعتگران معبد هدایایی برای خداوند می ساختند . تمام این هدایا " به خاطر ، سعادت و سلامت " فرعون تقدیم می شدند . بعد از مراسم ، مردمی که در جشن شرکت کرده بودند می توانستند در صرف غذا تقدیمی شرکت کنند . در یکی از برنامه های جشن مجسمه پتاح را در قایقی مقدس می گذاشتند و به محرابی خارج از معبد می بردند . این کار به مردم امکان می داد تا پتاح را عبادت کنند . مردم معتقد بودند خدا با نوسان کشتی در جهت خاص به سئوالات انها پاسخ می دهد.


 write by : meraj marjani بر گرفته از کتاب فراعنه مصر 
 *لطفا مطالب را بدون ذکر منبع کپی نکنید *

نظرات 1 + ارسال نظر
اسما طاهری پنج‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 02:53 ب.ظ http://iranaeslami.mihanblog.com

سلام واقعا مدتها دنبال این مطالب بودم واقعا ممنون به ما هم سری بزنید

خوشحالم که از مطالب استفاده مفید کردید ، موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد