عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

گشودن اسرار خط هیروگلیف

امروز در مورد اسرار خط هیروگلیف بیشتر صحبت می‌کنیم . یکی‌ از مرموزترین تمدنها ، تمدن مصر باستان ، و خط هیروگلیف قدیم متشکل از اشکال عجیبی‌ بود که تا سالها ناشناخته مانده بود ، بشر همواره آرزو داشت تا به اسرار خط هیروگلیف پی‌ ببرد ، رمزگشایی نوشتار مردمان قرنهای ماقبل تاریخ ، همواره برای مردم عصر جدید جالب و هیجان انگیز بوده است . 

معراج مرجانی

meraj marjani




گشودن اسرار خط هیروگلیف 


 قرنها بود که اروپائیان تصور می کردند خط هیروگلیف حک شده بر روی آثار تاریخی مصر ، خطوط و علائم تصویری هستند که در برگیرنده اسرار مرموز یا اوراد مذهبی هستند و نمی توانند نشانگر اصوات زبان مصری باشند .
پس از کشف لوح " روزتا " (سنگ نوشته ای که توسط سربازان ناپلئون کشف شد ) در سال 1799 ، که راهگشای درک خط هیروگلیف محسوب میشد ، این نظریه پا گرفت که برخی از خطوط هیروگلیف ممکن است علائم راهنمای تلفظ کلمات باشند . در میان دانشمندان اروپایی که راه کشف رمز زبان مصری تلاش نمودند ، " ژان فرانسیس شمپلیون " فرانسوی چهره ای شاخص بود . او در سال 1790 متولد شد و از همان کودکی نبوغ خود را در زمینه یادگیری زبانهای مختلف و عزم جزم خود در راه کشف اسرار خط هیروگلیف که می توانست راهگشای درک گذشته مصر باستان باشد نشان داد . پس از سالها مطالعه مشتاقانه بسیاری از متون مصری ، در سال 1821 " شمپلیون " تلفظ یک اسم حک شده بر روی لوح روزتا یعنی " پتلومی " را بطور کامل کشف کرد . این کار سکوی پرشی برای راهگشائیهای آتی گردید . جالب ترین این راهگشائیها در 14 سپتامبر 1822 بوقوع پیوست و این زمانی بود که " شمپلیون " بر روی یک کتیبه متعلق به معبدی در" ابو سیمبل " کار می کرد . تا آن زمان فقط اسامی و واژ ه هایی از دورانهایی که مصر تحت سلطه یونانیها بود کشف رمز شده بود .



 در حالی که مصریان نوشتن خط هیروگلیف را از 3 هزار سال قبل از میلاد آغاز کرده بودند . شمپلیون مطمئن نبود که آیا همیشه نسخ خطی صدادار بوده اند یا علائم صوتی بعدها تکامل یافته اند ؟ تا انکه با نام سلطنتی نا آشنایی برخورد کرد . او از سلطنتی بودن نام از انجا آگاه شد که دسته علام حجاری شده در داخل یک شکل بیضی قرار داشتند که به ان طومار خط هیروگلیف می گفتند . او متوجه شد که دو علامت آخری s-s می باشند زیرا طبق تجارت قبلی ، علامت پیش از انها احتمالا ms بود که علامت اول تصویر خورشید است و " شمپلیون آگاه بود که در زبان قبطی ( زبان برگرفته شده از مصر باستان ) کلمه خورشید همان re می باشد ، پس علائم مزبور چنین حروفی را تداعی می کردند : " Re-ms-s-s " " رامسس " آیا او همان فرعون سلسله نوزدهم " رامسس " نبود ؟ " شمپلیون " به سراغ طومار بعدی خط هیروگلیف رفت که در ان نیز علائم ms و s وجود داشت . در آنجا، اولین علامت حجاری شده نشاندهنده یک پرنده بود - یک لک لک زیرا پرنده از نظر خدای " توت " ( خدای علم و فطرت ) مقدس بود . شمپلیون که با زیرکی حدس زد لک لک به جای اسم ان خدا بکار رفته بود ، این کلمه را زیر لب زمزمه کرد "Thoth-ms-s" ( توتموس ) . این نام یکی دیگر از فراعنه بود . شمپلیون در نوشته های خود پیرامون کشف خویش که به بحثهای مربوط به کیفیت خط هیروگلیف پایان بخشیده می گوید " هیروگلیف دست خطی است که در یک متن و در یک جمله و حتی در یک کلمه بطور همزمان تصویری ، نمادین ، و مصوت نشان داده شده است . در سال 1822 ، " ژان فرانسیس شمپلیون " 31 ساله رمز خط هیروگلیف مصری راکشف کرد . شمپلیون به عنوان اولین مصرشناس عصر نوین و پدر زبانشناسی مصر ، از پیشینه درخشان اما کوتاهی برخوردار بود . او سرانجام در سن 41 سالگی در حالی که بزرگترین خدمت را به جامعه باستانشانسی کرده بود چشم از جهان فروبست .

Write By : Meraj  Marjani
www.medjai.blogsky.com
*لطفا مطالب را بدون ذکر منبع کپی نکنید *


نظرات 3 + ارسال نظر
پریسا یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:58 ب.ظ

سلام . راستش من عاشق وبلاگ شما شدم. ببخشید یه سوال داشتم من میخوام باستان شناسی بخونم میتونین شما منو راهنمایی کنین؟ ممنون میشم.

رشته اصلی‌ من علوم دریانوردی است ،شما میتوانید برای تحصیل در این رشته در اینترنت و رسانها تحقیق داشته باشید . امیدوارم که موفق باشید .

فاطمه دوشنبه 13 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 10:16 ب.ظ

دستتون درد نکنه ..

سنا چهارشنبه 11 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 04:46 ب.ظ

بسیار مفید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد