عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

روز رستاخیز

ویژه نامه 21 دسامبر 2012 ( روز رستاخیز )


نابودی زمین ، آخرین جمله از کتاب آفرینش ، همیشه باعث نگرانی مردم اعصار حال و پیشین بوده است ، شاید برای بسیاری پیش بینی زمان نابودی زمین ، غیر ممکن تلقی شود ، ولی مردمانی در آمریکای مرکزی که در بسیاری از پیشگویی های خودشان ، موفق بوده اند ، پیشگویی کرده اند که به صورتی دیگر تفسیر شده است . نابودی زمین به عوامل زیادی بستگی دارد ، خیلی از دانشمندان این عوامل را بدین صورت دسته بندی کرده اند . طبیعی و غیر طبیعی ، که از جمله عوامل طبیعی می توان به سیل ، زلزله ، آتشفشان ، یخبندان و غیره ...و از عوامل غیر طبیعی می توان به بارش شهابسنگهای سهمگین ، برخورد اجرام آسمانی ، که بعضی از اتفاقات فرضی و نظریه ای هم بدان افزوده شده که می توان به خروج ماه یا زمین از مدار ، تغییر قطبین زمین ، انفجارات عظیم شمسی و یا برخورد شراره های سوزان خورشید با زمین را می توان به آن اضافه کرد .بسیاری از شرکت های بزرگ فیلمسازی با استفاده از اینگونه نگرانیها ، به سوی ساخت اینگونه از فیلمها روی آورده اند . بسیاری از مردم به طوری جذب اینگونه از ساخته ها شده اند که بدان ایمان آورده اند ، در حال حاضر برای وقوع عوامل طبیعی که بتواند موجب نابودی زمین شود ، کمی دیر است ، چون تا زمان پیشگویی قوم مایا  ، زمان زیادی باقی نمانده است ، ولی آیا ممکن است در زمان پیشگویی قوم مایا یکی از عوامل غیر طبیعی رخ دهد ، این پدیده در بسیار موارد مردود بوده و غیر ممکن است ، ولی در این صورت ، تکلیف پیشگویی قوم مایا که به اربابان زمین ملقب هستند چه می شود ، همه به وقوع این حوداث توجه دارند ولی به یک مورد بسیار کلیدی توجه نمی کنند ، و این نکته کلیدی این است که قوم مایا این تاریخ را پایان دوره قبلی و آغاز دوره جدید لقب داده اند .

معراج مرجانی

Marjani.meraj@gmail.com

www.medjai.blogsky.com



روز رستاخیز



مایاها گذشته از شمارش طولانی و شمارش کوتاه ، شیوه های عدد نویسی دیگری هم داشتند . یکی از این ها مجموعه قمری است با هشت علامت و رقم مشخص در ارتباط با گردش ماه در زمانی مشخص .

شواهد و مدارک فراوانی هم بر روی ستون های یادمان و هم بر روی لوحه های انگشت شماری باقی مانده اند که اثبات می کنند مایاها دانش ریاضی را برای محاسبات گوناگون نجومی به کار می بردند . مایکل کو در زیر مثالی از دانش مایاها در زمینه ستاره شناسی بیان می دارد :

هم مایا شناسان و هم ستاره شناسان توجه زیادی به جدول های خسوف و کسوف مایاها نشان می دهند ، این جدول های خسوف و کسوف هفت صفحه از یک دستنوشته مقدس و قدیمی مایا را تشکیل می دهد که اکنون در شهر درسدن ( آلمان ) نگهداری می شود وبه همین جهت آنها را دستنوشته درسدن می نامند . در این صفحات یک دوره 405 ماهه که برابر است با 960/11 روز مشاهده می کنیم ، این دوره به آسانی به صورت زیر محاسبه می شود :  260 * 46 ، این خود فرمولی است که مایاها به آن توجه شدید معطوف می داشتند ، زیرا چنین معادله ای آنها را قادر می ساخت تا حرکات اجرام سماوی را با دوره های مقّدس ترین مراسمشان هماهنگ  سازند . این پشتیمان حداقل در نیمه قرن هشتم میلادی و شاید هم خیلی دورتر ، دریافته بودند که خسوف و کسوف فقط در مواقعی رخ می دهند که در خلال دوره ای کم تر یا بیش تر از هجده روز از هنگامی باشد که مسیر ماه با مسیر ظاهری خورشید برخورد می کند ، و این رویدادها در آن جدول های اشاره شده ثبت است ، به زبان ساده تر آن ها خسوف ها را پیش بینی کرده بودند .  



رصد خانه مایا


بخش های دیگری از دستنوشته درسدِن درباره کسوف هاست و بخشی دیگر از آن درباره گردش و مسیر سیّاره زهره است . مایاها محیاسبات جداگانه ای نیز درباره حرکات سیّاره مریخ داشته اند ، و به میزان کمتری درباره سیاره عطارد . همین طور شواهدی در دست است که نشان میدهد آنان درباره حرکات و مسیر سیاره مشتری نیز پژوهش هایی به عمل آورده بودند . مایا ها دانش ستاره شناسی خود را برای پیشگویی ، تعیین و تنظیم دوره سلطنت شاهان و نیز تعیین زمان اجرای مراسم مورد استفاده قرار می دادند . آن ها در عین حال بنای ساختمان های بزرگ ومهم خویش را با مشاهده حرکت و تقارن ستارگان ، در ساعاتی به اصطلاع سعد [ نیکو و خوش اقبال ] آغاز می کردند ، و نیز به صورتی که بتوانند از درون ساختمان حرکت ستاره گان را مشاهد ه کنند . مایکل کو در این زمینه می نویسد :



دستنوشته شهر درسدن


آنتونی آونی ستاره شناس عصر حاضر و هورست هارتونگ مهندس ساختمان ، به این نتیجه رسیده اند که مایای باستان از راهرو ها و پنجره های ساختمان های خود برای دید و رصد ستارگان استفاده می کردند ، و به ویژه این رصد ساختمانی برای سیّاره زهره بوده است . مثلا در شهر اوکسمال تمام ساختمانها در یک جهت مشخص قرار گرفته اند ، بجز منزل و مسکن فرماندار . یک خط عمودی از در مرکزی این ساختمان ، حدودا پنج کلیومتر دورتر به نقطه ای می رسد که کره زهره در جنوبی ترین مسیر خود یا آن تلاقی می کند . این دو دانشمند با همکاری شارون گیبس آشکار ساخته اند که در ناحیه کاراکول در شهر چیچن ایتزا تمام ساختمانها به گونه ای ساخته شده اند که در سال هزار میلادی ، در منتهی الیه مسیر شمالی سیّاره زهره ، جهت داشته اند ، و آن را از یکی از پنجره های فراز برج که به صورت مورّب ساخته شده ، مشاهده می کرده اند ، ونیز در امتداد خطّ مورّب دیگری غروبِ زهره را پس از طی حداکثر مسیر جنوبی اش مشاهده می کرده اند .



سنگ تقویم قوم مایا


پاره ای از دانشمندان معاصر معتقدند مایاها نوعی تنجیم ( طالع بینی ) داشته اند که حاوی زودیاک یا منطقة البروج بوده است – زودیاک نوعی کمربند فرضی بوده که تمام آسمان را می پوشانده و به قطعات و بخش هایی قسمت می شده که هر کدام نام یک مجمع الکواکب را بر خود می گرفته است ، که به نوبه خود پس از تشابه با یکدیگر نامی دیگر می گرفته اند . مایکل کو می گوید :

آیا مایاها ... یک منطقة البروج داشته اند ؟ در این  زمینه کم تر توافق هست ، ولی پاره ای از پژوهشگران نشانه ای از بخشی از یک یک منطقة البروج را بر روی صفحه پاره ای از یکی از کتب عتیقه باستانی مایا ها ، موجود در پاریس مشاهده کرده اند که شکل های این حیوانات را نشان می دهد : عقرب ، لاک پشت ، و مار زنگی که از یک ریسمان آسمانی آویخته شده اند . در زمینه ستاره شناسی مایاها دانسته های اندکی در دست است ، ولی به یقین آنها مجمع الکواکبی داشته اند به نام تزاب ( مار زنگی ، همان که ما پروین یا ثریا می نامیم) و نیز مجمع الکواکب آک ( لاک پشت ، تشکیل شده در ستارگانی در جوزا ) ، و با این ها می توانسته اند شب هنگام زمان را تعیین کنند ، بنابراین داشتن یک زودیاک [ منطقة البروج ] از سوی مایا ها کاملا متحمل است .

بسیاری از دانشمندان معاصر دانش ستاره شناسی مایاها را جالب توجه و حیرت انگیز می دانند ، به ویژه آن که مایا ها تلسکوپ یا حتی عدسی هم نداشته اند که با آن بتوانند آسمان را بررسی کنند . ظاهرا آن ها برای بررسی حرکت ستارگان در معبدها ترکه هایی را به صورت اوریب در محل مخصوصی نصب می کردند ، سپس با مقایسه این نقاط ثابت حرکت ستارگان را بررسی می نمودند . الیزابت بنسون در زمینه موفقیت این روش می گوید :

مایا ها ستاره شناسانی غیر معمولی بوده اند ، تاریخ کتیبه هایشان بر روی ستون های یادمان ، غالبا با اطلاعات و داده هایی از ستاره شناسی همراه بوده است . این کار آسانی نیست که در سرزمینی که تقریباً نه ماه در سال در آن باران می بارد ، رصد ها و پژوهش هایی در زمینه طلوع آفتاب ، غروب آفتاب ، کسوف و خسوف ، حرکت و مسیر سیاره زهره و غیره را انجام می داد . این نکته نیز قابل توجه است که مایا ها توانایی داشتند بررسی و پژوهش هایی در زمینه ستاره شناسی انجام دهند در حالی که ابزار کار آنان اندک و ابتدایی بود ...  . گذشته از همه این ها باید به یاد داشت که مایاها تصوری از کرویّت زمین نداشتند . حرکت اجرام سماوی در نظر آنان گردش به دور یک مسیر نبود بلکه در دید انان رویدادی بود تکراری از یک طرح والگوی مشخّص ، همان طور که زمان نیز در دید آنان طرحی بود تکراری .

پایان جهان در

 2012

باور برخی بر این است که این تاریخ پایان پنجمین دوره ۵۱۲۵ ساله تقویم قوم مایا است. برخی از این عقاید بر اساس برداشت‌های متفاوت از مفاهیمی همچون اسطوره‌شناسی و پیشگویی بر اساس اعداد است. گفته می‌شود پس از آغاز مجموعه تحولات دسامبر ۲۰۱۲، سیاره زمین و ساکنان آن متحمل تغییرات مثبت فیزیکی و ذهنی خواهند شد و این امر سبب می‌شود که سال ۲۰۱۲ آغاز عصر جدیدی برای بشریت باشد. بر خلاف عقیده ذکر شده در بالا، برخی دیگر باور دارند که سال ۲۰۱۲ آغاز رستاخیزی (آرماگدون) برای بشریت است.


Write By : Meraj Marjani

Maya Civilization

‚ Patricia Author : Netzley  

Translator : Farid Javaher Kalam

And

Wikipedia