عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

شاهان و رعایا -3


  

 رسیدن موسم بهار همراه است با شروع نمایشگاه گل و نمایشگاه بین المللی کتاب ، در این راستا علاقمندان به کتاب و کتابخوانی مجالی یافته تا حضوری به هم رسانند تا یکبار دیگر با اثار نویسندگان نامی تجدید پیمان بندند . امید است که کتاب و کتابخوانی محدود به هفته ای نشده و این رسم به صورت عادتی روزمره در میان مردم نهادینه شود . اینده متعلق به کسانی است که به گذشته خودشان آگاهی داشته باشند .ملتی که به تاریخ خود آگاه نیست محکوم به تکرار آن است . امروز اخرین قسمت از مجموعه شاهان و رعایا را به پایان می بریم


marjani.meraj@gmail.com 

www.medjai.blogsky.com 

 معراج مرجانی  

 

 

 شاهان و رعایا -3

 

این گفته پانتئا  که آرزویم بیشتر آن است که در کنار شوی‌  قهرمان خویش در گور باشم تا در جوار شوهری پلید و حقیر در نور بدون شک اشاره ای    است  به اصل و قاعده  والا و دقیق ) اما احتمالا نا  مکتوب ( شرافت و  صداقت که الهام بخش طبقات بالای ایران بود است . داریوش یکم که خود را الگویی   برای پیروان دیگر می‌ دانست ، بسیاری از احکام این اصل را هم در زندگی‌ و هم در سنگنبشته  ای که به  دستور او به صخره ها  حک کرده ا‌ند ، مورد تائید و تاکید قرار داده است :

به خواست  اهورامزدا چنان کسی‌ هستم که راستی‌ را دوست هستم ، بدی  را دوست نیستم . نه مرا میل است کهشخص ضعیف از طرف توانابه اوبدی  کرده شود نه آن مرا میلاست „  که شخصتوانایی   از طرف ضعیفبه اوبدی کرده شود .

آنچه راست است „  آن میل من است „ . مرد دروغگو را دوست نیستم ... سخت بر هوس خود فرمانروا  هستم . مردی که  همکاری می‌  کند او را به جای همکاری اش  „ همان  طور  او را پاداش می‌ دهم . آن که زیان می‌ رساند  او را  به جای زیان   „اش کیفر می‌ دهم . نه مرا میلاستکه مردی زیان برساند  . نه حتی مرا میلاست که  اگر زیان  برساند  کیفر نبیند .

بیزاری داریوش از دروغ به ویژه پر معناست . بنا به نوشته هرودوت ، ایرانیان „  دروغ  گفتن و پس از آن بدهکار بودنرا زشت تر  از هر چیزی می‌دانند .

دلایل بسیاری برای هراس آنها از وام داشتن وجود دارد ، اما مهم این اعتقاد آنان است که هر کس قرض دارد ناچار است دروغ بگوید . „ کیفر درغگویی معلوم نیست  چه بود ه ، اما مجازات‌های مربوط به جرایم دیگر چه برای  طبقات بالا  و چه پایین،  بسیار سنگین  بوده  است  . مثلا مجازات قتل ، تجاوز  به عنف و خیانت ا  عدام  بود ه است که به صورت زنده به گور کردن ، به چهار میخ کشیدن ، یا خفه کردن در گودالی از خاکستر انجام می‌ شده است . حتی  ارتکاب جرائم   نسبتا کوچک تر به گور شدن یا قطع دست و پا می‌  انجامید .

از سوی دیگر ، هرودوت و سایر نویسندگان  باستانی اتفاق نظر دارند که اکثر ایرانیان مردمانی سازگار و پیرو قوانین و قواعد جامعه بودند . معمولا افراد برابر وقتی‌ به یکدیگر می‌ رسیدند درود  می‌ گفتند  و لب های یکدیگر را می‌ بوسیدند  و کسانی‌ که   تا حدی برابر بودند  به بوسه ای    بر  گونه یکدیگرهای   اکتفا می‌ کردند ، عملی‌ که اکنون در جامعه های  امروزی غربی رواج دارد . آن ها همچنین به برپایی  جشن و میهمانی   و نوشیدن  شراب به ویژه در مراسم برگزاری جشن های تولد علاقه داشتندهرودوت می‌ گوید : „ یک ایرانی‌ ثروتمند در  جشن    زاد  روز  خود ممکن است یک گاو یا اسب یا شتر یا خر را در تنور بپزد و با آن به پذیرایی‌   از میهمانان خود بپردازد ، و اگر  تنگدست  باشد به پختن حیوانی کوچکتر اکتفا کند . خوراک اصلی‌ چندان فراوان نیست ، اما انواع دسر ها بارهاجداگانه  به میهمانان تعارف می‌ شوند بسیار فراوانند  .

همین رسم  باعث شده که یونانیان  از سر سفر ه ایرانیان گرسنه بر خیزند ، برای آن که ما هیچ چیز را بهتر از آن نمیدانیم که برایمان چند بار غذا آورده شود . „

 

  ...

برای مطالعه بیشتر به قسمت ادامه مطلب مراجعه کنید 

ادامه مطلب ...