عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-2


شکوهی که هرگز فراموش نمی شود ، سرگذشت ایرانیان ، سرگذشت قومی تازه به دوران رسیده را تشریح نمی کند که قدمت آن به چند صد سال برسد ، بلکه پیشینه قومی را بیان می کند که چندین هزار سال قدمت دارد . با دریافتن این موضوع در جهت اعتلای این پیشینه پر شکوه کوشش کنیم .امروز دومین قسمت ( قسمت پایانی ) از مجموعه « سرگذشت ایرانیان » را به پایان می رسانیم ، لطفا در قسمت نظرسنجی وب شرکت کنید .

معراج مرجانی

www.medjai.blogsky.com

سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-2


آشور ، که نام خود را از شهر آشور واقع در کرانه های شمالی رود دجله اخذ کرده است ، در بیش تر هزاره دوم ق.م به صورت یک دولت کوچک در بین النهرین وجود داشت . سپس در قرن نهم ق.م آشوریان به رهبری شاهی جنگجو ، از سرزمین های کوچک خود به طور ناگهانی متوجه خارج شدند و شروع به فتح سرزمینهای اطراف و تاسیس یک امپراتوری بزرگ کردند . این قلمرو که پهناورترین قلمرو در خاور نزدیک تا آن روزگار بود ، در شرق بیش تر فلات ایران ، در مرکز بابل ، و بقیه بین النهرین و در غرب سوریه ، فلسطین و قسمت هایی از مصر را در بر می گرفت . شهرت آشور در ارتش بزرگ و هولناک آن و روش های خشن و سنگدلانه آن در تسخیر و نحوه حکومت بر سرزمین های خارجی بود . بنا به نوشته د .ج وایزمن دانشمند

 جنگجویان آشوری زندانیانی را که در حمله به فلسطین اسیر شده اند ، بی رحمانه به صلابه کشیده اند


روش های آشوریان بسیار خشن و بی رحمانه بود ، آنها می خواستند در اقوامی که دستورات خدای آنها را رعایت نمی کردند " ایجاد هراس " کنند . تمام کسانی که قادر به فرار نبودند کشته می شدند ، دهکده هایشان غارت می شد و محصولاتشان به آتش کشیده می شد . به تدریج مناطق اشغال شده مجبور شدند یک خراج اولیه و سپس خراجی سالانه بپردازند تا ثابت کنند که رفتار خوبی دارند . بدین گونه غنایم زیادی گرفته می شد ، که تاکید بیشتر بر مواد کمیاب ، سلاح ها و تجهیزات جنگی از جمله اسب و سایر حیوانات بود . این غنایم منبع تجملی محسوب می شد که به اقتصاد آشوریان رونق بیش تری می داد . حاکم ناحیه ای که به آن حمله شده بود مجبور می شد طی عهد نامه وفاداری به قید سوگند متعهد شود که در صورت هرگونه تخلف به خشم خدایان آشوری تن در دهد . این امر در واقع برای هرگونه مداخله بعدی آشوریان ضمانت اجرایی مذهبی و قانونی فراهم می کرد و انگیزه نیرومندی می شد برای حاکم دست نشانده که دست از پا خطا نکند و به تکرار تخلف نپردازد ... آشوریان وقتی منطقه ای را فتح می کردند ، در آن جا یک مقام محلی با یک پادگان کوچک باقی می گذاشتند تا وضعیت محلی و هرگونه فعالیت بر اندازی را گزارش دهد . این گزارش های جاسوسی توسط پیک ها فرستاده می شد و به موقع به آشوریان هشدار می داد که هماهنگ با دست نشاندگان وفادار به اقدامات جبرانی بپردازند .

تعیین تاریخ مهاجرت

مورخان هنوز درباره تاریخ دقیق مهاجرت آریاییان که باعث ورود نیاکان پارسیان به ایران شده است اطلاع قابل اطمینانی ندارند .جان کورتیس در قطعه ای که از کتاب ایران باستان انتخاب شده است ، توضیح می دهد که چگونه از انواع سفالگری ، به ویژه نوع مشهور به " ابزارهای خاکستری آغازین منطقه غرب " که در اواخر هزاره دوم ق. م در شمال غربی ایران ساخته شده اند ، می توان سرنخی در این باره به دست آورد .

" گاه اندیشیده شده است که پیدایش این اشیای سفالی خاکستری در غرب ایران به معنای آغاز ورود ایرانیان ، نیاکان ... مادها و پارس ها به سرزمین کنونی است . از این ایرانیان نخستین بار در زمان سلطنت شلمنصر سوم ( 858 – 824 ق.م ) پادشاه آشور ، که به غرب ایران لشکر کشیده بود ، نام برده شده است . فرض بر آن است که این مردم ، که به زبان هند و اروپایی سخن می گفتند ، بومی ایران نبوده اند و تصور می رود که میهن اصلی آنها جایی در سرزمین استپی پهناوری که از شرق رود دانوب تا کوه های اورال امتدا داشته بوده است ... اشیای سفالی خاکستری غرب ایران متعلق به عصر آهن ظاهرا از اشیای خاکستری عصر متاخر مفرغ که در کاوشگاه های ... نزدیک گوشه جنوب شرقی دریای خزر پیدا شده اند سرچشمه گرفته بوده اند . در کاوشگاه های غرب ایران که اشیای خاکستری پیدا شده اند ، گسستی ناگهانی با سفالگری آغازین سنتی به چشم می خورد ، و ... این واقعیت ممکن است بیانگر آن باشد که مردمی که از این سفالگری استفاده می کرده اند از شرق به غرب ایران سرازیر شده باشند . این نظریه ای جذاب است ، اما موضوع فوق العاده پیچیده می نماید ... نه از تعداد مردمی که در این مهاجرت شرکت داشته اند و نه از چگونگی مسافرت یا ساختار اجتماعی ایشان کم ترین اطلاعی نداریم . تاریخ دقیق رسیدن آن ها به غرب ایران شاید هیچ گاه به طور رضایت بخشی حل نشود ، چه بسا این مهاجرت در زمانی طولانی و حتی شاید قرن ها ادامه داشته است . "

پایان

Write By : Meraj Marjani

The Persian Empire“

Author:  Nardo , Don

„Translator : Morteza Sagheb Far


*لطفا مطالب را بدون ذکر منبع کپی نکنید *



"لینک‌های مرتبط با این موضوع را ملاحظه کنید "  


سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-1








سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-1

   

از کجا آمده و به کجا میرویم  ؟ شاید برای بسیاری از ایرانیان جالب باشد که دورنمایی از سرگذشت کشور ایران را مورد مطالعه قرار دهند . این بحث شما را با اینگونه بررسیهای مهم در مورد کشور ایران آشنا خواهد کرد . لطفا در قسمت نظرسنجی وب که در مورد وب عجایب باستانشناسی است شرکت کنید . 

معراج مرجانی 

marjani.meraj@gmail.com 

www.medjai.blogsky.com 

 گستره نژاد آریان
آریائیان (در نقشه به صورت منطقهٔ ایرانیان و هندوآریائیان نشان داده شده) در محدودهٔ پراکنش اصلی هندواروپائیان. در این نقشه تمایز زبانی سَتِم (قرمز) و کنتوم (آبی) در میان زبان‌های هندواروپایی نشان داده شده‌است.

 

 سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-1

 

گستره امپراتوری ایران باستان در اوج عظمت خویش بیش تر منطقه ای را که امروز خاور نزدیک یا خاور میانه میگویند شامل می شد و از غرب سواحل دریای مدیترانه و از شرق تا مرزهای هندوستان را در بر می گرفت . در این میان سرزمین اصلی ایران ویژگی بیش تری داشت و شامل ناحیه ای می شد که امروزه ملت ایران در آن سکونت دارد . بخش مرکزی این منطقه متنوع جغرافیایی ، فلات گسترده ایران است که به طور متوسط بین هزار تا دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و گستره آن از دریای خزر در شمال تا خلیج فارس در جنوب به حدود هزار کیلومتر می رسد . در منتهی الیه شرقی این منطقه دو کویرنمکی بزرگ ، دشت کویر و دشت لوت ، قرارگرفته و در غرب ، رشته کوه های سر به فلک کشیده و ناهموار زاگرس به طور اریب در امتداد فلات از شمال غربی تا جنوب غربی کشیده شده است ، در غرب این کوه ها که قله های آن غالبا پوشیده از برف است ، فلات به تندی به سوی دشت های هموار آبرفتی دره رودهای دجله و فرات سرازیر می شود و این منطقه ای است که از دیر باز به آن بین النهرین می گفتند .

مدت ها پیش از پیدایش امپراتوری ایران ، تنوع عظیم سرزمینی و اقلیمی خاور نزدیک و موقعیت استراتژیک آن ،این منطقه را برای سکونت بسیار جذاب کرده بود  ، منطقه ای که به طور طبیعی به چهار راه بزرگ فرهنگ ها تبدیل شده بود . از هزاره چهارم قبل از میلاد و شاید حتی زودتر از آن ، پذیرای مهاجرت های ادواری اقوام گوناگون ،به ویژه از استپ های پیرامون دریای خزر در شمال بوده است . این گروه ها هم در تنوع قومی و فرهنگی منطقه سهم داشته اند و هم از رفاه و ثروت فزاینده آن سود برده اند . نخستین واحد های سیاسی که ظاهر شدند ، دولت – شهرهای مستقلی بودند که هر یک از یک مرکز شهری تشکیل می شد و اطراف آن را دهکده ها و کشتزارها فرا گرفته بودند . سرانجام گروه هایی از این دولت های کوچک در ملل واحدی ادغام شدند ، برخی حالتی تهاجمی یافتند و با گرد آوردن ارتش های بزرگ سرزمین های همسایه خود را فتح کردند و نخستین امپراتوری ها را به وجود آوردند . این امر به پیدایش الگویی برای توسعه      فزاینده نظامی و سیاسی انجامید ، اوج این توسعه پیدایش پهناورترین امپراتوری خاور میانه در تاریخ یعنی ایران بود .

 

سلسله ای از اقوام کامیاب

ایرانیان ، مانند بسیاری از اقوام خاور نزدیک ، بخش مهمی از اندیشه های سیاسی ، نظامی و فرهنگی خود را از تمدنهای بسیار موفقی که در امتداد رود های دجله و فرات تشکیل شده بود به ارث بردند . بین النهرین ، با داشتن آب فراوان و خاک حاصلخیز ، یکی از اولین مناطق خاور نزدیک ( که مصر دومین آن محسوب می شد ) در توسعه کشاورزی ، راه های بازرگانی و دولت – شهر ها بود . از حدود سال 3100 تا 2000 ق.م این ناحیه زیر تسلط سلسله ها ، دولت – شهرها و امپراتوری های کوچکی بود که همگی را به نام شهر اصلی آن سومر ، که در نزدیکی خلیج فارس و جنوب شرقی عراق کنونی قرار داشت ، تمدن سومری می نامند . با گذشت زمان سومریان نیز جذب اقوام مشهورتری به نام بابلیان شدند که پایتخت شان بابل ، در کنار رود فرات و حدود پانصد کیلومتری شمال غربی خلیج فارس قرار داشت . سلسله های بابلی که جانشین یکدیگر می شدند تا هزار سال بعد بر بین النهرین تسلط داشتند . چستر استار ، مورخ ، زندگی این اقوام را چنین توصیف می کند:

کشور با آبراهه ها و جاده ها به قطعات زمین نسبتا منظمی تقسیم می شد که با ابزارهای هندسی تعیین شده بود . کشاورزان با خیش ها ، بذر کارهای چوبی و بیل های سنگی زمین را شخم می زدند و جو می کاشتند  ، چوپانان و سگهای گله از رمه های گوسفند و بز مراقبت می کردند ، نواحی دیگر از باغ هایی تشکیل شده بود که دیوارهای گلی آنها را محصور کرده بود . در این باغ ها درخت های میوه به عمل می آمد و درخت های نخل بر آن سایه می افکند . اسب ها و الاغ ها در کوره راه ها و قایق ها در آب راهه ها فراورده های کشتزارها را به مراکز حیاتی یعنی شهرها حمل می کردند . هر شهر ... با خندق و دیوار های خشتی احاطه شده بود ... در درون دروازه شهرها گارد سربازان بر رفت و آمد نظارت داشت . خیابانهای به اندازه کافی عریض برای عبور ارابه ها و گاری ها در میان بلوک های خانه های مرفه احداث شده بود ، در پشت آن ها کوچه ها و انبوه کلبه های کوچک گلی با بام های مسطح قرار داشت . در این قسمت بیشتر کشاورزان می زیستند که هر روزه با زحمت به مزارع می رفتند ( گرچه بعضی از آنها نیز در دهکده های فرعی و کوچک گلی زندگی می کردند ) ... و آهنگران و کوزه گران و دیگران نیز بودند .

   

نگاره زن عیلامی در حال ریسندگی 

سومری ها وبابلیان کامیاب نفوذ خود را به منطق و اقوام همسایه خود نیز توسعه دادند که پیشرفته ترین آنها از لحاظ فرهنگی ، ساکنان فلات ایران بودند . اولین فرهنگ مهم ایران فرهنگ عیلامی بود  که در هزاره سوم ق. م پدیدار شد . ناحیه عیلام تقریبا شامل ارتفاعات جنوبی فلات ، منطقه مشهور به فارس ( نیز پارس یا پرسه ) و نواحی کم ارتفاع کناره خلیج فارس می شد ، که شهر مهم شوش را نیز در بر می گرفت . عیلامی ها مدت درازی زیر تسلط سومری ها بودند . اما رفته رفته از هزاره دوم و با افول سومر ، عیلام به دولت مستقلی تبدیل شد . اوج تمدن فرهنگی و سیاسی عیلام میان سال های 1450 و 1125 ق.م بود ، دوره ای که آنها سنگنبشته هایی به زبان یکتای خود باقی گذارده و به تولید صنایع دستی بسیار عالی طلایی ، نقره ای و مفرغی پرداخته و به طور کلی از رفاه زیادی برخوردار بوده اند . با این حال هنگامی که بابلیان در زمان حکومت نبوکد نصر یکم در واپسین دهه های قرن دوازدهم ق . م به عیلام یورش بردند ، دوره شکوفایی عیلام ناگهان به پایان رسید . در چهار سده ای که پس از آن فرا رسید ، جنوب و غرب ایران نه تنها از سوی بابل ، بلکه از طرف خارجیان متعدد دیگری که نیرومند ترین آن ها آشوریان بودند ، تحت نفوذ قرار گرفت . 

پایان قسمت اول

 ادامه دارد ...  

Write By : Meraj Marjani

The Persian Empire“

Author:  Nardo , Don 

„Translator : Morteza Sagheb Far

 

*لطفا مطالب را بدون ذکر منبع کپی نکنید *

 

 

"لینک‌های مرتبط با این موضوع را ملاحظه کنید "


سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-2



بازگشت موجود افسانه ایی به ایران

  

 

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران روز شنبه، ششم مهرماه، تایید کرد که دولت آمریکا در اقدامی «نمادین» و برای نمایش حسن نیت خود اثری باستانی و بسیار ارزشمند متعلق به کشور ایران را به هیئت حسن روحانی تحویل داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مهدی حجت، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، خبر تحویل جام شیردال ایرانی متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد به رئیس این سازمان در نیویورک را تایید کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در توئیتر خود این خبر را همراه با عکس اثر باستانی ایرانی منتشر ساخت.

محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، از جمله همراهان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سفر به نیویورک و سخنرانی در مقر سازمان ملل بود.

به گفته آقای حجت، این شی‌ء تاریخی ارزشمند که در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی گرفته شده «با هدف نشان دادن حسن نیت ارتباط میان آمریکا و ایران» و همچنین «آغاز یک تعامل فرهنگی بهتر» به محمدعلی نجفی تحویل داده شده است.
 

 

تصویر توئیتر وزارت خارجه آمریکا درباره اثر باستانی ایرانیxتصویر توئیتر وزارت خارجه آمریکا درباره اثر باستانی ایرانی 


جام باستانی که گفته می‌شود از غاری در شمال غرب ایران ربوده شده و متعلق است به قرن هفتم پیش از میلاد، آغاز عصر مادها، شیردال نام دارد، موجودی افسانه‌ای مرکب از تن شیر و سر عقاب که دارای قدرت شفابخشی بوده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از آقای حجت می‌گوید که این جام شیردال در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی در گمرک فرودگاهی در آمریکا گرفته شده و «تاکنون در آنجا بوده است».

معاون سازمان میراث فرهنگی از قدمت و مکان ساخت این شی‌ء باستانی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

این مقام سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره الواح هخامنشی که در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند خبری نداده است.

محمدعلی نجفی پیشتر اعلام کرده بود که در سفر به آمریکا به همراه رئیس جمهور قرار است با مسئولان این دانشگاه درباره ۳۰ هزار لوح باستانی هخامنشی دیدار و گفت‌وگو کند که تنها به صورت امانت در اختیار این دانشگاه قرار گرفته است. 

 

رادیو فردا 2013