عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-1

   

از کجا آمده و به کجا میرویم  ؟ شاید برای بسیاری از ایرانیان جالب باشد که دورنمایی از سرگذشت کشور ایران را مورد مطالعه قرار دهند . این بحث شما را با اینگونه بررسیهای مهم در مورد کشور ایران آشنا خواهد کرد . لطفا در قسمت نظرسنجی وب که در مورد وب عجایب باستانشناسی است شرکت کنید . 

معراج مرجانی 

marjani.meraj@gmail.com 

www.medjai.blogsky.com 

 گستره نژاد آریان
آریائیان (در نقشه به صورت منطقهٔ ایرانیان و هندوآریائیان نشان داده شده) در محدودهٔ پراکنش اصلی هندواروپائیان. در این نقشه تمایز زبانی سَتِم (قرمز) و کنتوم (آبی) در میان زبان‌های هندواروپایی نشان داده شده‌است.

 

 سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-1

 

گستره امپراتوری ایران باستان در اوج عظمت خویش بیش تر منطقه ای را که امروز خاور نزدیک یا خاور میانه میگویند شامل می شد و از غرب سواحل دریای مدیترانه و از شرق تا مرزهای هندوستان را در بر می گرفت . در این میان سرزمین اصلی ایران ویژگی بیش تری داشت و شامل ناحیه ای می شد که امروزه ملت ایران در آن سکونت دارد . بخش مرکزی این منطقه متنوع جغرافیایی ، فلات گسترده ایران است که به طور متوسط بین هزار تا دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و گستره آن از دریای خزر در شمال تا خلیج فارس در جنوب به حدود هزار کیلومتر می رسد . در منتهی الیه شرقی این منطقه دو کویرنمکی بزرگ ، دشت کویر و دشت لوت ، قرارگرفته و در غرب ، رشته کوه های سر به فلک کشیده و ناهموار زاگرس به طور اریب در امتداد فلات از شمال غربی تا جنوب غربی کشیده شده است ، در غرب این کوه ها که قله های آن غالبا پوشیده از برف است ، فلات به تندی به سوی دشت های هموار آبرفتی دره رودهای دجله و فرات سرازیر می شود و این منطقه ای است که از دیر باز به آن بین النهرین می گفتند .

مدت ها پیش از پیدایش امپراتوری ایران ، تنوع عظیم سرزمینی و اقلیمی خاور نزدیک و موقعیت استراتژیک آن ،این منطقه را برای سکونت بسیار جذاب کرده بود  ، منطقه ای که به طور طبیعی به چهار راه بزرگ فرهنگ ها تبدیل شده بود . از هزاره چهارم قبل از میلاد و شاید حتی زودتر از آن ، پذیرای مهاجرت های ادواری اقوام گوناگون ،به ویژه از استپ های پیرامون دریای خزر در شمال بوده است . این گروه ها هم در تنوع قومی و فرهنگی منطقه سهم داشته اند و هم از رفاه و ثروت فزاینده آن سود برده اند . نخستین واحد های سیاسی که ظاهر شدند ، دولت – شهرهای مستقلی بودند که هر یک از یک مرکز شهری تشکیل می شد و اطراف آن را دهکده ها و کشتزارها فرا گرفته بودند . سرانجام گروه هایی از این دولت های کوچک در ملل واحدی ادغام شدند ، برخی حالتی تهاجمی یافتند و با گرد آوردن ارتش های بزرگ سرزمین های همسایه خود را فتح کردند و نخستین امپراتوری ها را به وجود آوردند . این امر به پیدایش الگویی برای توسعه      فزاینده نظامی و سیاسی انجامید ، اوج این توسعه پیدایش پهناورترین امپراتوری خاور میانه در تاریخ یعنی ایران بود .

 

سلسله ای از اقوام کامیاب

ایرانیان ، مانند بسیاری از اقوام خاور نزدیک ، بخش مهمی از اندیشه های سیاسی ، نظامی و فرهنگی خود را از تمدنهای بسیار موفقی که در امتداد رود های دجله و فرات تشکیل شده بود به ارث بردند . بین النهرین ، با داشتن آب فراوان و خاک حاصلخیز ، یکی از اولین مناطق خاور نزدیک ( که مصر دومین آن محسوب می شد ) در توسعه کشاورزی ، راه های بازرگانی و دولت – شهر ها بود . از حدود سال 3100 تا 2000 ق.م این ناحیه زیر تسلط سلسله ها ، دولت – شهرها و امپراتوری های کوچکی بود که همگی را به نام شهر اصلی آن سومر ، که در نزدیکی خلیج فارس و جنوب شرقی عراق کنونی قرار داشت ، تمدن سومری می نامند . با گذشت زمان سومریان نیز جذب اقوام مشهورتری به نام بابلیان شدند که پایتخت شان بابل ، در کنار رود فرات و حدود پانصد کیلومتری شمال غربی خلیج فارس قرار داشت . سلسله های بابلی که جانشین یکدیگر می شدند تا هزار سال بعد بر بین النهرین تسلط داشتند . چستر استار ، مورخ ، زندگی این اقوام را چنین توصیف می کند:

کشور با آبراهه ها و جاده ها به قطعات زمین نسبتا منظمی تقسیم می شد که با ابزارهای هندسی تعیین شده بود . کشاورزان با خیش ها ، بذر کارهای چوبی و بیل های سنگی زمین را شخم می زدند و جو می کاشتند  ، چوپانان و سگهای گله از رمه های گوسفند و بز مراقبت می کردند ، نواحی دیگر از باغ هایی تشکیل شده بود که دیوارهای گلی آنها را محصور کرده بود . در این باغ ها درخت های میوه به عمل می آمد و درخت های نخل بر آن سایه می افکند . اسب ها و الاغ ها در کوره راه ها و قایق ها در آب راهه ها فراورده های کشتزارها را به مراکز حیاتی یعنی شهرها حمل می کردند . هر شهر ... با خندق و دیوار های خشتی احاطه شده بود ... در درون دروازه شهرها گارد سربازان بر رفت و آمد نظارت داشت . خیابانهای به اندازه کافی عریض برای عبور ارابه ها و گاری ها در میان بلوک های خانه های مرفه احداث شده بود ، در پشت آن ها کوچه ها و انبوه کلبه های کوچک گلی با بام های مسطح قرار داشت . در این قسمت بیشتر کشاورزان می زیستند که هر روزه با زحمت به مزارع می رفتند ( گرچه بعضی از آنها نیز در دهکده های فرعی و کوچک گلی زندگی می کردند ) ... و آهنگران و کوزه گران و دیگران نیز بودند .

   

نگاره زن عیلامی در حال ریسندگی 

سومری ها وبابلیان کامیاب نفوذ خود را به منطق و اقوام همسایه خود نیز توسعه دادند که پیشرفته ترین آنها از لحاظ فرهنگی ، ساکنان فلات ایران بودند . اولین فرهنگ مهم ایران فرهنگ عیلامی بود  که در هزاره سوم ق. م پدیدار شد . ناحیه عیلام تقریبا شامل ارتفاعات جنوبی فلات ، منطقه مشهور به فارس ( نیز پارس یا پرسه ) و نواحی کم ارتفاع کناره خلیج فارس می شد ، که شهر مهم شوش را نیز در بر می گرفت . عیلامی ها مدت درازی زیر تسلط سومری ها بودند . اما رفته رفته از هزاره دوم و با افول سومر ، عیلام به دولت مستقلی تبدیل شد . اوج تمدن فرهنگی و سیاسی عیلام میان سال های 1450 و 1125 ق.م بود ، دوره ای که آنها سنگنبشته هایی به زبان یکتای خود باقی گذارده و به تولید صنایع دستی بسیار عالی طلایی ، نقره ای و مفرغی پرداخته و به طور کلی از رفاه زیادی برخوردار بوده اند . با این حال هنگامی که بابلیان در زمان حکومت نبوکد نصر یکم در واپسین دهه های قرن دوازدهم ق . م به عیلام یورش بردند ، دوره شکوفایی عیلام ناگهان به پایان رسید . در چهار سده ای که پس از آن فرا رسید ، جنوب و غرب ایران نه تنها از سوی بابل ، بلکه از طرف خارجیان متعدد دیگری که نیرومند ترین آن ها آشوریان بودند ، تحت نفوذ قرار گرفت . 

پایان قسمت اول

 ادامه دارد ...  

Write By : Meraj Marjani

The Persian Empire“

Author:  Nardo , Don 

„Translator : Morteza Sagheb Far

 

*لطفا مطالب را بدون ذکر منبع کپی نکنید *

 

 

"لینک‌های مرتبط با این موضوع را ملاحظه کنید "


سرگذشت ایرانیان ( آریاییان )-2



نظرات 1 + ارسال نظر
saeed جمعه 19 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:42 ق.ظ http://newidea2013.mihanblog.com

سلام وبلاگ قشنگی داری به من هم یه سری بزن.نظر یادت نره

با تشکر از شما دوست عزیز ، وب شما ملاحظه شد موفق و موید باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد