عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

ربط ما چیست؟ 1. 5# پهلوی:

مطالب مربوط به «مقالات ربط ما چیست ؟» مرتبط با مجموعه تفاسیری از جامعه ایران در مسیر توسعه و پیشرفت بوده و در جهت ارتقای فرهنگ و توسعه کشور ایران گام بر می دارد ، این مقالات توسط خانم سهیلا شاکرین فوق لیسانس رهبری سازمانی و فوق لیسانس روانشناسی  در ایالت واشنگتن نگاشته شده است ، لطفا در مطالعه این مقالات شکیبا باشید و از تصمیم گیریهای سریع بپرهیزید . این مقالات هیچگونه ارتباطی با تخریب مجموعه یا ارتقای شان مجموعه دیگر و یا نگرش نویسنده وب عجایب باستانشناسی ندارد صرفا برای اطلاع جامعه تنظیم شده است .

 meraj marjani


ربط ما چیست؟ 1. 5# پهلوی: مکانیزم عقب ماندگی اکثریت و بهره برداری گروهی کوچک 

در نگاهی سطحی به عکسهای با حال و “ناستالجیک” که از شادیها و آزادیهای دوران پهلوی برامون باقی مونده، بسیاری (بعد از تاسف) ممکن است تعجب کنیم که چرا با همۀ ابرازهای هنری، آزادیهای آموزشی و علمی، آزادیهای اجتماعی و غیر-سیاسی، با وجود قوانینی مثل حمایت خانواده، تساویِ حقوق زنان، آزادی ادیان، آزادی کسب و کار و تجارت، با وجود روابط خوب (حتی در ظاهر افتخارآمیز) بین المللی و با همۀ بدست آورده های صنعتی و اقتصادی، چرا مردم ما در آخر دهۀ ۱۳۵۰ چاره ای بجز عوض کردن رژیم برای نجات خود ندیدند؟ این سوال مهمتر میشود وقتیکه خودمان را با دیگرانی (مثل کرۀ جنوبی) مقایسه میکنیم که همزمان با ما (در دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰) شروع به صنعتی و مدرنیزه شدن کردند، ولی، همانطور که میبینید، نتایجی بسیار متفاوت بدست دادند. 

چیزی که اتفاق افتاد این بود که در دهۀ ۱۳۵۰، بعد از اینکه ایرانیان از هیجان و شور اوایل دوران آزادی اقتصادی و مدرنیزه شدن و داشتن ماشین و برق و سینما و جاده های آسفالت و غیره بدر آمدند، توانستند با دیدی بالغ به نتیجه و کارنامۀ واقعیِ مدیریت منابع و رهبری کشور نگاهی دوباره بکنند ... و متوجه شدند که برنامه هائیکه برای رشد و صنعتی کردن کشور، توسط اساتید خارجی و شرکتهای چند ملیتی مشاورِ شاه ریخته شده بود برای پیشرفت اکثریت مردم ایران نبود، بلکه فقط برای قدرتمند کردن و بهره مند شدن عدۀ بسیار قلیلی طرحریزی شده بود. 

در واقع در دهۀ سی و چهل ایران یکی از اولین "لوله های آزمایشی" برای پیاده کردن ایده های بانک جهانی و صندوق بین الملل پول، امروزه تحت عناوین"تعدیل ساختاری" و "اقتصاد و تجارت آزاد"، در جهان بود. 

در این مقاله پیچ و مهرۀ مکانیزم عقب ماندگیِ اکثریت و بهره برداری و قدرتمند شدن درصدی کوچک در یک جامعۀ بظاهر صنعتی و مدرن را مشخص میکنیم.

(لطفاً بقیۀ مقالۀ 5.1# را در بلاگفای “ربط ما چیست؟” مطالعه بفرمائید)...


[ ادامه مطلب ]

بنای تازه کشف شده هخامنشی در نزدیکی تخت جمشید


خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ کشفی تازه در حوزه باستان‌شناسی رخ داده‌است. هیات باستان‌شناسی ایران و ایتالیا، بنایی را در نزدیکی تخت‌جمشید یافتند که در آن ردپای معماران و هنرمندان بابلی دیده می‌شود. بر همین اساس است که آن‌ها معتقدند این بنا احتمالا نیایشگاهی از دوره کوروش است.
به گزارش CHN تل آجری یکی از چندین محوطه و تپه باستانی اطراف تخت‌جمشید است. هیات باستان‌شناسی ایران و ایتالیا که از چندسال قبل به منظور شناسایی شهر پارسه،‌ حفاری‌‌های باستان‌شناسی را در اطراف تخت‌جمشید آغاز کردند، از سه سال قبل حفاری در تل آجری را شروع کردند.
این هیات در تازه‌ترین کشفیات خود موفق به شناسایی یک معماری منحصر‌به فرد از دوره هخامنشیان شد. بنایی که گفته می‌شود احتمالا مذهبی بوده و به دست هنرمندان بابلی ساخته شده‌است.
کشف آجرهای لعابدار با نقش‌ حیوانات افسانه‌ای از جمله مهمترین یافته‌های باستان‌شناسی در این بناست. مقایسه آنچه یافت شده با آجرهای لعابدار دروازه معبد ایشتار در بابل،‌ شواهدی از نقش موشخوشو، نماد و سمبل خدای مردوک بدست آمد. نمادی که بعدها در هنر هخامنشی هرگز دیده نشد.
این بنا تا دوران داریوش اول هم وجود داشته اما گویا پس از داریوش،‌ شاهان هخامنشی به دلایل سیاسی این بنا را تعطیل و به مرورو زمان تخریب کردند. این موضوع البته هنوز اثبات نشده‌است.

- خبرگزاری میراث فرهنگی chn

کشف یک جمجمه یک میلیون و هشتصد هزار ساله

خبر فوق العاده

بنا بر گزارش‌ها، کشف یک جمجمه یک میلیون و هشتصد هزار ساله در گرجستان، ابعاد تازه‌ای از نحوه تکامل انسان را برای محققان روشن خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این فسیل کاملترین نمونه از جمجمه گونه‌های ماقبل انسانی است که تاکنون کشف شده است. این جمجمه همراه با قطعات دیگر استخوان‌هایی که سابقا در این مرکز حفاری کشف شده‌اند قدیمی ترین شواهد از گونه‌های ماقبل انسانی را که از آفریقا خارج شده و با حرکت به سمت شمال در بخش‌های دیگر جهان پخش شدند در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
براساس گزارشی که از نتایج این کشف جدید در مجله علمی «ساینس» منتشر شده است کشف این استخوان‌ها نشان می‌دهد که گروه‌های ماقبل انسانی با اندازه‌های گوناگون همزمان در یک نقطه می زیسته‌اند. پژوهشگران تاکنون به یک چنین موضوعی در مورد گونه‌های بسیار قدیمی برخورد نکرده بودند.
در عین حال این کشفیات یکی از دو نظریه متفاوت در مورد مسیر و چگونگی تکامل گونه‌های ماقبل انسانی را تقویت می‌کند که معتقد است شجره‌نامه این جانداران تا زمانی که به انسان تکامل یافته‌اند بیشتر شبیه درختی کم‌شاخه است و نه یک بته پر شاخ و برگ.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید که قبل از این کشفیات جدید اکثر پژوهشگران معتقد بودند که خروج گونه‌های ماقبل انسانی از قاره آفریقا و رسیدن آنها به نقاط دیگر جهان حدود یک میلیون سال پیش روی داده است. اما بررسی روی مجموعه‌ای از استخوان‌ها که در سال‌های اخیر در گرجستان کشف شده نشان می‌دهد که مهاجرت از افریقا بسیار زودتر از یک میلیون سال پیش شروع شده و انواع قدیمی و بدوی‌تری از گونه‌های ماقبل انسانی این مهاجرت را آغاز کرده‌اند.
اکنون حتی آن گروه از دانشمندان که معتقدند مسیر تکامل تا رسیدن به انسان امروزی  شاخه‌های بسیار زیادی داشته با توجه به کشف‌های اخیر در گرجستان می‌پذیرند که حدود دو میلیون سال پیش تنها یک نوع از این گونه‌ها در این منطقه می‌زیسته است. ولی آنها در عین حال تاکید دارند که نمی‌توان همین فرضیه و نتیجه‌گیری را در مورد میزان تنوع گونه‌های ماقبل انسانی در نقاط دیگر، از جمله آفریقا، مسلم تلقی کرد.
مدافعان نظریه کم شاخ و برگ بودن شجره‌نامه ماقبل انسانی می‌گویند کشف جمجمه‌های با اندازه‌های مختلف در یک نقطه که نشان می‌دهد همه این جانداران از یک گونه واحد بوده‌اند ثابت می‌کند که در سایر بخش‌های جهان هم که جمجمه‌هایی با اندازه‌های مختلف کشف شده است همگی به یک گونه تعلق دارند.