عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

کشف نحوه ساخت کشتی نوح در یک لوح بابلی


مقدمه

علم باستانشناسی در برخی از اوقات ممکن است در تضاد با باورهای اعتقادی قرار گیرد ، علت این تضادها فاصله بسیار دور تاریخی است که تشخیص حقایق را بسیار مشکل می کند ، مطلب زیر در مورد کشف جدید لوحه بابلی است که در مورد طراحی کشتی حضرت نوح ( ع ) توضیحاتی ارائه کرده است که ادمین وب عجایب باستانشناسی قادر به تایید یا تکذیب این مطلب نمی باشد ولی جهت آگاهی علاقمندان در وب عجایب باستانشناسی قرار گرفته است ، شایسته است که علاقه مندان از تصمیم گیری های سریع و نظرات عجولانه پرهیز کنند و با تامل بیشتر با مطالب روبرو شوند . 

کشف نحوه ساخت کشتی نوح در یک لوح بابلی

یکی از کارشناسان باستان‌شناسی موزه بریتانیا می‌گوید که لوحی کوچک به قدمت سه هزارو هفتصد سال نحوه ساخت کشتی نوح را به خوبی توضیح می‌دهد. با این حال به عقیده این کارشناس این کشتی هیچ گاه ساخته نشده و آن چه در مورد وقوع سیلاب عظیم و سفر نوح با این کشتی نوشته و گفته شده اساطیر تاریخی و مذهبی است.

به نوشته روزنامه گاردین، چندی پیش یک لوح کوچک متعلق به آن دوران به  موزه بریتانیا اهدا شده که  حدود ۶۰ خط دست‌نوشته بر روی آن حک شده است. ایروینگ فینکل، باستان‌شناس ارشد موزه بریتانیا، از معدود کسانی است که می‌تواند خط بابلی متداول در هزاره‌های قبل از میلاد را بخواند. وی بر اساس محتویات این لوح تحقیقات قبلی خود در مورد کشتی نوح را تکمیل کرده و در کتاب جدیدی با عنوان «کشتی موعود قبل از نوح» منتشر کرده است.

ایروینگ فینکل در مصاحبه‌ای تاکید می‌کند که با وجود کشف راهنما و دستورالعمل ساخت این کشتی روی لوح بابلی هیچ گاه کشتی نوح ساخته نشده است. به اعتقاد وی، این لوح حاوی نسخه اصلی و اولیه ماجراهای مربوط به این کشتی است.

ولی از همه آن چه در این لوح نوشته شده تشریح دقیق نحوه ساخت این کشتی بیش از همه توجه باستان‌شناسان را به خود جلب کرده و با اساطیری که تا به امروز در مورد کشتی نوح به دست ما رسیده یک تفاوت آشکار دارد. در این لوح شکل و ساختار کشتی بیضی‌شکل است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارش خود در این باره می‌نویسد که در اساطیر انجیلی کشتی نوح مثل هر کشتی معمولی دیگری تشریح شده که باریک و بسیار طویل است و طولش شش برابر پهنای آن است. عرشه آن سه طبقه دارد و محل ورود به کشتی در پهلوی آن قرار دارد.

از روی توضیحات مندرج در این لوح می‌توان دریافت که طراحی این کشتی به شکل یک بیضی بزرگ بوده با مساحتی به اندازه سه هزار و ۶۰۰ متر مربع، یا دو سوم یک زمین فوتبال. نحوه ساخت اسکلت و بدنه آن از یک سبد ریسمانی الهام گرفته که در آن تیرک‌های بدنه کشتی مثل دنده‌های موازی و منحنی‌شکل در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند. بدنه کشتی چه از درون و چه از بیرون، با ماده‌ای که یک نوع قیر طبیعی بوده پوشانده می‌شد.

ایروینگ فینکل معتقد است که این طرح برای ساخت کشتی غول‌پیکری بوده که مردمان بابل در آن زمان با ساخت نمونه‌های کوچک‌ترش آشنا بودند. استفاده از این نوع ساختار و فناوری را می‌توان در کشتی‌هایی دید که تا همین چندی پیش در رودخانه‌های مناطق مختلف خاورمیانه مورد استفاده بودند.

به گفته این باستان‌شناس، در این لوح کوچک اشاره می‌شود که قدرت الهی سیلاب بزرگی را به راه انداخت و تنها فردی که از آن جان سالم به در برد همه حیوانات را برای نجات از سیلاب با خود به عرشه این کشتی می‌برد. و حتی به عبارت معروف «جفت با جفت» نیز اشاره می‌کند که در حقیقت نحوه گزینش و ورود جانوران به کشتی را توضیح می‌دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید توضیحاتی که در این لوح با قدمت سه هزار و ۷۰۰ سال نوشته شده از اساطیر انجیل کهن‌تر است. ایروینگ فینکل معتقد است که در دوران تبعید گروهی از اندیشمندان قوم یهود به شهر بابل، آنها با داستان مربوط به این کشتی آشنا شدند. شنیده‌ها و تحقیقات آنها پس از بازگشت به فلسطین مبنای اساطیر مندرج در انجیل و تورات قرار گرفته است.

این لوح بابلی را چندی پیش یک شهروند بریتانیایی به موزه بریتانیا در لندن اهدا کرده است. ظاهرا پدر این فرد در دوران جنگ جهانی دوم از نیروهای نیروی هوایی بریتانیا و در خاورمیانه مستقر بوده است. او این لوح کوچک را همراه با چندین شی‌ء اسرارآمیز و تاریخی دیگر از خاورمیانه با خود به بریتانیا آورد.

داستان سیلاب بزرگ در خاورمیانه و کشتی نوح یکی از جذاب‌ترین بخش‌های اساطیر مذهبی است. این ماجرا هنوز هم کنجکاوی بسیاری را به خود جلب کرده و هر از چند گاه در مورد کشف ردپای این کشتی یا کشف بخشی از باقی‌مانده آن در نقاط مختلف خاورمیانه خبرهای جدیدی می‌شنویم.

روزنامه گاردین می‌نویسد که یک موسسه فیلمسازی بریتانیایی قرار است بر اساس پژوهش‌های ایروینگ فینکل به زودی یک فیلم مستند در مورد کشتی نوح برای کانال چهار تلویزیون بریتانیا تهیه کند. در این فیلم مستند بر اساس توضیحاتی که در این لوح باستانی کشف شده یک کشتی واقعی ساخته خواهد شد و قابلیت‌های آن برای حمل بار و مسافر سنجیده می‌شود.

در حال حاضر یک فیلم سینمایی هالیوودی جدید درباره ماجراهای نوح پیامبر آماده نمایش است که راسل کرو هنرپیشه مشهور در آن نقش نوح را بازی می‌کند. باید دید که با توجه به کشفیات جدید در مورد طراحی این کشتی مشهور، ظاهر و ساختار آن در این فیلم چگونه نمایش داده خواهد شد.

منبع : rf