عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

هشدار درباره غارت و تخریب آثار باستانی توسط داعش


هشدار درباره غارت و تخریب آثار باستانی توسط داعش

روزنامه آمریکایی با هشدار درباره نابودی آثار باستانی سوریه و عراق با اقدام گروه تروریستی داعش، نوشت: آثار آسیب هایی که داعش به کشورهای سوریه و عراق وارد کرده به حدی است که تا سال ها پس از جنگ نیز باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، «نیویورک تایمز» گزارش داد: میراث کهن و ارزشمند فرهنگی سوریه و عراق در دست غارت و چپاول «داعش» قرار دارد و گذشته این دو کشور باستانی در خطر محو شدن است.

میراث فرهنگی در سوریه

«عمرو العزم»، «سلام الکونتار» و «برایان آی.دانیلز»، سه تن از اساتید انسان شناسی در دانشگاه های آمریکا در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» نسبت به غارت میراث فرهنگی دو کشور سوریه و عراق بدست گروه تروریستی «داعش» هشدار دادند و خواستار توجه مجامع جهانی نسبت به این معضل و جلوگیری هرچه سریعتر آن شده اند.

در این یادداشت آمده است:


با گسترش یافتن دامنه تصرفات گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) این وحشت بوجود آمده است که میراث فرهنگی دو کشور سوریه و عراق که بخش هایی از خاکشان به تصرف این گروه در آمده است، در دست غارت و چپاول قرار بگیرد.

اماکن باستانی کشور عراق از همان بدو آغاز جنگ دوم عراق در معرض خطر تخریب قرار دارد.

اساتید نگارنده مطلب، در کشور ترکیه به فعالان و کارکنان موزه ها، روش های سندیت بخشیدن و حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور سوریه را آموزش می دهند.
میراث
میراث فرهنگی کشور سوریه که در معرض تخریب قرار دارد، بسیار متنوع است و از بقایای تمدن تاریخی بین النهرین، آشوری ها، یونانی ها، رومی ها، روم شرقی و دوره اسلامی متفاوت است.

همچنین نمونه هایی اولیه از کتیبه های باستانی و بهترین نمونه های موازییک های یونانی، رومی و مسیحی هم در بین این اشیاء بسیار ارزشمند تاریخی قرار دارد.

شیوه کار ˈداعشˈ در این اقدام جنایتکارانه بر این منوال است که پس از تصرف شهرها، به شیوه ای بسیار هوشمندانه و خدعه آمیز (در لوای یکی از وجوهات شرعی اسلام) به تجارت قاچاق اشیاء عتیقه و ارزشمند تاریخی و باستانی آنها مبادرت می ورزد.

داعش از نیروهای خود برای غارت و چپاول اماکن باستانی و تاریخی شهرهای تحت تصرف خود استفاده نمی کند بلکه خود عمدتا درگیر فعالیتهای مالی در این شهرها می شود و در عوض به اهالی شهرها اجازه می دهد در اماکن باستانی دست به حفاری بزنند و هر شیء ارزشمند و عتیقه ای را که بدست می آورند به فروش برسانند و سپس این گروه خود درصدی از درآمد این تجارت نامشروع را در قالبی مشخص دریافت می کند.
میراث
این نوع باج گیری در قالب یکی از وجوهات شرعی از مردم اخذ می شود. داعش خود را مسئول مشروع اخذ وجوهات شرعی مردم معرفی می کند.

مبلغی که از افراد بابت این تجارت نامشروع دریافت می شود برحسب منطقه و نوع شی ء به فروش رسیده متغیر است. در مناطق تحت کنترل داعش در استان ˈحلبˈ سوریه مبلغ خمس معادل20 درصد ارزش شی ء مورد نظر است. و در ˈرقهˈ این باج گیری می تواند تا 50 درصد و یا حتی بیشتر هم برسد. ارزش اشیاء یافت شده بر حسب قدمت آنها و یا مربوط بودن آنها به دوره اسلامی مصادف با قرن هفتم میلادی و یا اینکه فلزات قیمتی مانند طلا باشند تعیین می گردد. این رقم را سرکردگان محلی داعش به صلاحدید خود تعیین می کنند.

در برخی مناطق مانند اماکن تاریخی حومه رودخانه ˈفراتˈ سرگردگان داعش مردم را تشویق به حفاری می کنند و تیم های غیر حرفه ای ناآگاه که اغلب از عراق هستند و تجربه غارت و چپاول اماکن باستانی این کشور را دارند در مناطق مورد نظر مشغول به کار می شوند. داعش مجوز کار به این افراد می دهد و نمایندگان داعش هم بر کار آنها نظارت مستقیم دارند تا مطمئن شوند از ماشین آلات سنگین استفاده شده به نحو احسن استفاده می شود و نیز از نزدیک در جریان پول های دریافت شده قرار می گیرند تا میزان خمس را تعیین نمایند.

داعش علاوه بر غارت و چپاول اموال ارزشمند باستانی، صادرات غیرقانونی و پنهان این عتیقه جات را نیز رونق می دهد. در ابتدای امر کانون این صادارت مرزهای سوریه با ترکیه در حوالی ˈتل ابیضˈ بود که یکی از دژهای مستحکم داعش در سوریه است.

امروز مستندات محکم در دست است که ثابت می کند داعش در تجارت غیرقانونی مرزی اشیائ عتیقه دست دارد و این تجارت را نهادینه کرده و آن را به یکی از سرچشمه های اصلی منبع درآمد خود تبدیل نموده است.

این غارت و چپاول و تجارت نامشروع، خسارتهای غیرقابل جبرانی به میراث فرهنگی سوریه به بار آورده است.

هرچه سریعتر باید جلوی این تجارت نامشروع گرفته شود. این تجارت منبع درآمد یک سازمان تروریستی است و امکان برقراری ثبات و آشتی ملی در کشورهای هدف تجاوز قرار گرفته را بعد از خاتمه درگیریها ناممکن می سازد.

مردم در مساجد و کلیساهایی باستانی عبادت می کنند و در بازارهایی خرید و فروش می کنند که مربوط به صدها سال قبل است. هر زمان ستیزه در سوریه خاتمه یابد، این میراث فرهنگی برای مردم جنبه حیاتی دارد چراکه نماد وصل و وحدت دینی و سیاسی جامعه چند قومیتی این کشور است.

سازمانهای متعدد بومی و بین المللی مانند ˈکمپین سوریهˈ از شورای امینت سازمان ملل تقاضا کرده اند که با صدور قطعنامه ای از تجارت نامشروع اموال باستانی و عتیقه جات سوریه که غارت شده و مورد چپاول قرار گرفته، جلوگیری نماید. این قطعنامه می تواند موثرترین ابراز برای حراست از گذشته سوریه باشد.

حفظ و حراست از گذشته سوریه، حفظ و حراست از آینده آن است.

نگارندگان این مطلب شامل: ˈعمرو العزمˈ استادیار انسان شناسی و تاریخ خاورمیانه در دانشگاه ایالت شاونی و ˈسلام الکونتارˈ مدرس انسان شناسی در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا و ˈبرایان آی.دانیلˈ مدیر مرکز تحقیقات و برنامه ریزی مرکز فرهنگی ˈپنˈ در دانشگاه موزه پنسیلوانیا هستند.

این در حالیست که چندی پیش، مدیر موزه ملی سوریه، درباره غارت و از بین رفتن میراث فرهنگی و آثار تاریخی این کشور، هشدار داده بود.

دانلود
احمد دیب ، مدیر موزه ملی سوریه ، با هشدار درباره از میان رفتن آثار تاریخی و فرهنگی این کشور بر اثر حمله تروریست ها به این کشور، مراقبت های بیشتر از این آثار شد. وی همچنین، از اقدامات دولت سوریه برای ایجاد امنیت این موزه ها خبر داد.

احمد دیب ، مدیر موزه ملی سوریه می گوید: ما موفق به توقف برنامه به حراج گذاشتن آثار تاریخی ( سوریه ) در لندن و از بین بردن سکه های اسلامی در این شهر شدیم.

بیش از 80 هزار مکان تاریخی در سوریه وجود دارد که برخی از آنها ویران شده است که به صورت پراکنده در تمام مناطق کشور وجود دارد. با این حال، همزمان با وخامت اوضاع در کشور ما، مکان های تاریخی و فرهنگی ما غارت و تخریب می شود.

این به این معناست که این غارت و ویرانی ها، افزون بر اینکه به فرهنگ کشور سوریه آسیب می زند، زمینه ساز نابودی تمدن بشری و حقوق انسانی نیز خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد