عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

کشف یک دروازه هخامنشی در سه کیلومتری تخت جمشید





یافته‌های باستان‌شناسی بالاخره پرده از راز بنای مدفون در تُل آجری برداشت؛ بنایی که در ۳کیلومتری تخت‌جمشید واقع شده و بخش‌هایی از یک دروازه‌ دوره هخامنشیان است.
به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری میراث فرهنگی، باستان‌شناسان یافتند که تُل آجری، دروازه‌ای از دوره هخامنشیان است که در ساخت آن از هنر و فرهنگ بابلی هم استفاده شده‌است.
کشف آجرهای لعابدار با نقوش موشخشو و گاو از جمله مهمترین یافته‌های باستان‌شناسان است.آجرهایی که حضور دو حیوان افسانه‌ای بین‌النهرینی را در هنر آغازین روزهای هخامنشیان برملا کرد.
موشخوشو، حیوانی افسانه‌ای و ترکیبی از مار و اژدها است که بیشتر به عنوان نماد و سمبل خدای مردوک، خدای بابلیان شناخته شده‌است. شواهدی از حضور این حیوان افسانه‌ای، آن‌هم در نقطه تمدن هخامنشیان، پرسش‌های بسیاری را برای باستان‌شناسان به وجود آورده است.
کاوش‌های باستان‌شناسی از سوی هیاتی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی در تُل‌ آجری، محوطه‌ای که در ۳ کیلومتری تخت‌جمشید واقع شده، به پایان رسیده‌است. در این کاوش‌های باستانشناسی روشن شد که تُل‌ آجری، بخشی از دروازه‌ای هخامنشی است که پیش از تخت‌جمشید ساخته شده و برای برپایی آن از هنری بابلی استفاده شده‌است.
باستان شناسان دریافته اند که تُل آجری دروازه‌ای است که پیش از تخت‌جمشید و برای کاخی به نام «فیروزی» که امروز به طور کامل تخریب شده ساخته شده‌است. میان دروازه و کاخ هم پردیسی بوده که مطالعات ژئوفیزیک آن را اثبات می‌کند.
اما آنچه بیش از همه مهم است، این یافته‌ها نشان می‌دهد تُل آجری و رابطه‌اش با «کاخ فیروزی»، شباهت زیادی به ساختارهای معماری در پاسارگاد دارد. از سوی دیگر، در ساخت تُل آجری از هنر و فرهنگ و معماری بابلیان استفاده شده که نشان از گرایش هخامنشیان به هنر بابلی دارد..
آجرهای لعابدار کشف شده از تُل آجری با نقوشی از گاو و موشخوشو، یکی از مهمترین یافته‌های باستان‌شناسی هیات ایران و ایتالیا هستند. این آثار نفیس اکنون در محلی امن نگهداری می‌شوند تا به صورت پازلی، به هم متصل شده و شکلی از تزئینات دروازه هخامنشی را نشان دهند. 

منبع rf

مردوک یا مردوخ یکی از خدایان باستانی تمدن بابل است. در تمدن بابلیان مردوک به عنوان خدای باروری و آفرینش مطرح است. او در دوره حمورابی به‌عنوان محافظ بابل به شمار می‌رفت. مردوک فرزند انکی خدای آبها و جانشین آنو خدای خدایان می‌باشد. در اساطیر بین النهرین و در پی توسعه اقتدار سیاسی بابل، مردوک صفات بیشتر خدایان بین النهرین را گرد آورد و به رئیس خدایان بابلی، آفریدگار انسان، نور و زندگی بدل شد. او را گاه در ردای جواهر دوخته و با عصا و حلقه پادشاهی مجسم کرده‌اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد