عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

دزدان مقبره



یک فرعون برای ادامه حیات در جهان دیگر احتیاج مبرم به امکانات و وسایلی داشت که بتواند در آسایش کامل به زندگی خود و پیروانش سامان دهد . اینگونه وسایل شامل امکانات و وسایل زندگی ، غذا ، نوشیدنی ها ، غلامان ، ملازمان ، جواهرات و همسران فرعون می شد . اصولا فرعونها تا حد امکان از حالات طبیعی این موارد استفاده می کردند و باقی ان به صورت نقوش برجسته یا مجسمه در مقبره فرعون ترسیم و یا نهاده می شد . اعتقاد بر این بود که فرعون بعد از عروج خود با کشتی به جهان غرب به این وسایل دسترسی پیدا می کرده و آن را مورد استفاده خود و اطرافیانش قرار می داده است . اطرافیان فرعون و بالخصوص بستگان وی تا حد زیادی تلاش می کردند که مقبره خود را به مقبره فرعون نزدیکتر بنا کنند تا از شفاعت فرعون بهرمند شوند . نزدیکی مقبره اطرافیان به مقبره فرعون موهبتی بود که نصیب هر کسی نمی شد .


معراج مرجانی  

marjani.meraj@mail.com
www.medjai.blogsky.com  

 

 

دزدان مقبره 


فراعنه   و دزدان  

 

فراعنه به این نتیجه رسیده بودند که برای مصون داشتن مومیایی   هایشان یکی‌ از دو کار را باید بکنند  : یا از دفن گنجینه های  خود با جسد صرف نظر کنند یا که مقابر  خود را دور از چشم  مردم بسازند . راه اول را که مطلقا نمی‌ پسندیدند و دوست نداشتند . راه دوم مستلزم فداکاری بود اما از فرط اضطرار بدان  تن در دادند .

اشکال عمده در این بود که قربانی برای * کا *( همزاد مرده )بدون قید و شرط ضرورت داشت . بدین دلیل می‌ بایست بنای معبد آرامگاه در مرئی و منظر بماند اما خود قبر در گوشه ای از بیابان دور از چشم مردمان مخفی‌ باشد . ولی‌ این تمهید برای کا چندان مطلوب   نبود زیرا کا ناگزیر می‌ بایست هر روز راه مشکل بین قبر و معبد را برود و باز  از آن بازگردد .این فکر برای فراعنه چندان دلچسب نبود و آنها پیش از آن که این بر سنگین را به کای  خود تحمیل کنند ، مدتی‌ مدید دودل ماندند و تردید کردند .

اما چون این اقدام اساسی‌ بود و هیچ راه دیگری برای محافظت مقبره آنها از شر دزدان  وجود نداشت تن به قضا  در دادند . از این لحظه دیگر قرار شد معبد از آرامگاه جدا باشد  

 

  

قرار شد معابد  آرامگاه را در شهر مردگان ، واقع در طرف دیگر رود تب  ، یعنی‌ در طرف دیگر پایتخت بسازند ولی‌ قبر ها را به طور مخفی‌ در دره ای  لم یزرع  در شمال گورستان   حفر کنند  . هنگامی که طرح  جدید عملی‌ شد ، در حدود سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد مسیح بود . تا پانصد سال بعد ، جسد همه فراعنه در این دره  به خاک سپرده  شد و به  همین  مناسبت این دره  به دره پادشاهانموسوم گردید .

حال دیگر  فراعنه گمان می‌ کردند که خواهند توانست در گور خود زندگی‌ راحت و درازی داشته باشند . مگر آنها مانع بزرگ و غیر قابل عبوری در راه دزدان  ایجاد نکرده بودند ؟ اما این بارنیز  اشتباه می‌ کردند زیرا حاضر نبودند به یک فداکاری واقعا بزرگ تن در بدهند . آنها نیز مانند پدرانشان قسمت اعظم دارایی و ثروت خود را با  خود به گور می‌ بردند . آیا واقعا دزدی بود که آن همه پاداش سرشار را ، به رغم صبر و شکیبایی و ابرام    خود ، برای مانعی    به این کوچکی یعنی‌ اختفای  محل قبر  از دست بگذارد و بیم بر او عارض شود ؟ دره  پادشاهان در طول پانصد سال قسمت عظیمی‌ از ثروت افسانه اسای  سی‌ فرعون را در خود جای داد . آیا چه خطر جویی  ، چه شکیبایی ، و چه  سرسختی و لجاجتی   بود که دزدان   آن را   برای دست یافتن به چنین ثروت سرشاری ناچیز نشمارند   ؟

از آن  گذشته  , پنهان نگاه داشتن محل قبر کاری عملی‌ نبود . لازم بود که بسیاری از افراد با دقت بدانند آرامگاه فرعون بعدی کجاست . قابل از همه باید از تمام کسانی‌ نام  برد  که به  نحوی از آنها در ساختن مقبره شرکت می‌ کردند .بعد نوبت به آنها  می‌رسد  که در مراسم تدفین حضور می‌ یافتند . شاید دوستان و خویشان  رازداری   کنند و چیزی بروز ندهند .اما بدون شک دادن رشو ه مختصری به کارگری که برای تحصیل  قوت  لا یموت  جان می‌ کند ، کافی‌ بود تا وسوسه در  دل   او  ایجاد کند . گاه و بی‌ گاه بعضی‌ از فراعنه تدبیر سخت و   وحشتناکی‌  می‌ اندیشیدند تا از شر کسانی‌  که از رازشان   با خبر بودند آسوده شوند . اینه نی‌ ، نخستین معمار یکی‌ از فراعنه به نام  تحوطمس اول، ضمن سرگذشت خود که بر  دیوارهای  مقبره اش  حک کرده بود  ، چنین گفته  بود  : „ در سختن مقبره اعلی حضرت  فقط او نظارت داشته ، بدون آن که چشم کسی‌ ببببیند و گوش  کسی‌ بشنود ، .“ اینه نی‌ چگونه چنین کاری کرده است ؟ مطمنا  با کشتن و از بین بردن  صدها شاهدی که تحت نظر او مقبره را بنا نهاده  ا‌ند  . اما بدیهی‌ است   که   همواره  نمی‌توانستند  بدین صورت شهود  را از بین بردارند به طور   کلی‌ باید گفت که اخبار درز می‌ کرده است .

 تا وقتی که سلطنت به دست فرمانروایان توانا و مقتدر بود ، فراعنه تا اندازه ای آسوده خاطر بودند . قبور آنان مورد احترام بود زیرا احدئ به خود اجازه نمی‌ داد خواب راحت نیاکان فرعون را مختل کند . اما  هنگامی که فرمانروایان سست و ضعیف بودند ، دیگر هیچ مقبره ای مصون و ایمن نبود . غارت مقابر  روزبه روز    رایج تر می‌ شد و دزدان  تا بدان  جا آشکارا دست برد می‌ زدند که کار به رسوایی می‌ کشید . و در این رسوایی ها کسانی‌ که حفظ و حمایت مقابر  را به عهد ه داشتند ، بیش از دیگران دست اندر کار بودند و عملیات را   هدایت می‌ کردند .

یکی‌ از  اسناد حاکی‌ است که په ورو ، رئیس شهر مردگان ، متهم به همدستی با دزدان شد . کسی‌ که او را متهم کرد شخصی بود به نام په زر  حکم شرافتمند شهر تب که از اتفاقات  و حوادث شهر مردگان سخت آزرده خاطر بود . بدیهی‌ است په ورو منکر قضایا شد . تنی چند مامور تحقیق و مطالعه شدند ولی‌ متاسفانه چند نفر از اعضای کمسیون خود با غارتگران هم دست بودند و به  همین دلیل  توانستند په وروی  سارق را تطهیر کنند . تنها نتیجه کار این شد که په زر  بی‌ چاره پاک دامن  به پیمان شکنی متهم گردید و مقصر شناخته شد اما سرانجام حقیقت آشکار گردید . هشت تن  از دزدان دستگیر شدند و زیر شکنجه به جرم خود اعتراف کردند .

اعتراف آنها چنین بود : „ تابوت هایشان را گشودیم  و پوششی  را که اجساد در آن قرار داشت باز کردیم و مومیایی مطهر پادشاه را یافتیم ، بر گردن او تعداد زیادی از حرزها و زینت های  طلا بود . ماسکی از طلا صورت او را پوشانده بود . پوشش های اجساد از داخل و خارج به آب طلا و نقره اندود  بود و نگین های بسیار پر قیمتی بر آنها دیده می‌ شد . ما طلایی‌ را که بر مومیایی مطهر این رب النوع یافتیم کندیم ، با حرزها و   زینت هایی‌ که بر گردن داشت و پوششی  که در آن آرام گرفته بود نیز همین کار را کردیم . همسر پادشاه را هم  یافتیم و هر چه را که به همراه داشت کندیم و برداشتیم  . پوشش های آنان را نیز  در اتش  سوزاندیدیم . هر چه را که در جوار  آنها یافتیم ، یعنی‌ ظروف  طلا  و نقره و مفرغ را دزدیدیم . طلایی‌ را که نزد این دو ربّ النوع یافتیم و هم چنین تعویذ ها ، زینت ها ، و پوشش ها را به هشت بخش تقسیم کردیم . „

 

پایان قسمت اول  

...ادامه دارد 

Write By : Meraj Marjani

Lost Worls :  Adventure       in   Archaeology

Author : White , Anne       Terry

Translator:   Keykavos     Jahan  dari



*لطفا مطالب را بدون ذکر منبع کپی نکنید * 

 

 "لینک‌های مرتبط با این موضوع را ملاحظه کنید " 

 

دزدان مقبره-۲